fbpx

Amit a koleszterinről tudni kell<span class="wtr-time-wrap block after-title"><span class="wtr-time-number">3</span> perc olvasási idő</span>

2018, Sze 11 | Betegségek

Tudja, hogy mennyit fogyaszt az autója 100 km-en? És azt, hogy mennyi a koleszterinszintje? Azt már ugye nem?… Pedig fontos adat, ugyanis a vér koleszterin- és zsírszintjének emelkedése évekkel előre jelzi, hogy ereinkben megkezdődött az érelmeszesedés! A vér koleszterinszintjének két fő összetevője van:

  • Kis sűrűségű lipoprotein – LDL – ismertebb nevén az ártó koleszterin, amely döntően koleszterinből áll. Fő feladata a koleszterin szállítása a sejtek felé, útközben azonban – kóros esetekben – az érfalban is leadhatja azt, és így érelmeszesedést okozhat.
  • Nagy sűrűségű lipoprotein – HDL – ismertebb nevén a jó koleszterin. Feladata, hogy a sejtekből a májba szállítsa a koleszterint, illetve képes az érfalban már lerakódott koleszterint visszavinni a májba, védve ezzel az érfalat.

JEGYEZZÜK MEG!

Rendszeres és intenzív fizikai munkával, a dohányzás elhagyásával és nagyobb dózisú C-vitaminnal, flavonoidokkal, emelhetjük a vér HDL-szintjét. Az emelkedett koleszterinszint diétával körülbelül 10%-kal csökkenthető, ha magasabb értéket mértek – tehát 5,5-5,7 mmol/l felett -, akkor szükség van gyógyszeres kezelésre is. A vér koleszterinszintje mellett fontos tudni a vérzsír-koncentrációt is, mert emelkedett szintje önálló rizikófaktor a szívinfarktus tekintetében. A vérzsír szintje diétával könnyebben csökkenthető, mint a koleszteriné. Itt a zsírbevitel mellett a szénhidrátokra is oda kell figyelni, a cukrok fogyasztását csökkenteni kell!

 

Csökkentett zsírtartalom

A telített zsírsavak közül legnagyobb mértékben a tejben lévő mirisztinsav és a laurinsav emeli a szérumkoleszterin- szintet, ezért fontos, hogy csökkentett zsírtartalmú tejtermékeket fogyasszunk!

Durum

Az olasz és a spanyol tészták alapanyaga általában durumbúza. Ennek rosttartalma jóval magasabb, mint a hagyományos búzáé, ráadásul ezek a tészták nem tartalmaznak tojást, ami közismerten koleszterinbomba.

 

Vérzsírcsökkentő tippek

  • Fogyjunk le! 1 kg túlsúly leadása 1-2 Hgmm-rel csökkenti a vérnyomást, így 10 kg fogyással a közepesen emelkedett vérnyomás rendezhető vagy egy gyógyszer elhagyható.
  • Mozogjunk! A fizikai aktivitás növelése megelőzheti, illetve csökkentheti a magas vérnyomást. Heti 3×30 perc tréninggel a vérnyomás 10 Hgmm-rel csökkenthet.
  • Szedjünk Q10-vitamint! Ez elengedhetetlen a sejtek energiatermeléséhez. A szív igen intenzív munkájához nagy mennyiségű Q10-re van szükség. Az életkor előrehaladtával a Q10 szintje csökken, ráadásul a koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek megakadályozzák a termelődését. Pótoljuk hát, szedjünk rendszeresen Q10 tartalmú étrend-kiegészítőket!