fbpx

B6-vitamin – avagy a Piridoxin4 perc olvasási idő

2021, márc 12 | Vitaminok

A B6-vitamin felfedezése tulajdonképpen mellékvágánya volt a niacinhiány okozta pellagra kutatásának. 1934-ben György Péter élesztőkivonattal végzett vizsgálatai során rájött, hogy a bőrgyulladás gyógyulása egy teljesen új molekulának köszönhető, amit B6-vitaminnak nevezett el. 1939-ben Harris és Folkers vázolta fel a kémiai szerkezetet és állította elő szintetikusan a vitamint, amely György Péter javaslatára a piridoxin nevet kapta. A későbbiekben kiderült, hogy a B6-vitamin kémiailag nem egy, hanem három egymásba könnyen átalakuló molekula, amelyeket csak a vázukhoz kapcsolódó oldalláncok egyike különböztet meg egymástól. A B6-vitamin leginkább fehérjéhez kötötten fordul elő a táplálékainkban. Míg piridoxin (piridoxol) formában a növényi eredetű élelmiszerekben, addig piridoxál és piridoxamin formában az állati eredetű élelmiszerekben található meg.

A B6-vitaminnak jelentős szerepe van azoknak az enzimeknek a működésében, amelyek az aminosavak átalakításában, valamint az esszenciális zsírsavak anyagcseréjében vesznek részt. Ezen kívül szükséges a vérképzéshez, nélkülözhetetlen az idegrendszerünk és az immunrendszerünk kifogástalan működéséhez és a bőrünk szépségének, épségének megőrzéséhez.

Hiánytünetei a következők: 

B6-vitamin hiányában a bőrön- és nyálkahártyán elváltozások, vérszegénység, ideggyulladás jelentkezhetnek. Általánosan gyengeség, levertség.

Megtalálható:

Legjobb B6-vitamin forrásaink a máj, a hús, tejtermékek, szárazhüvelyesek (lencse, szárazbab, borsó), élesztő, tojássárgája, barna liszt és az ebből készülő pékáruk, csonthéjas gyümölcsök (dió, mogyoró, mák, napraforgómag), zöldségfélék (uborka, kukorica és a brokkoli) és a banán.

Ajánlott napi adag:

2-2,5 mg (A szervezet B6-vitamin-szükséglete arányos a fehérjebevitellel, fehérjedús táplálkozás esetén nő a szükséglet.) milligramm. A B6 vitamin stabil, de a savak (például ecet), a sütőpor és a hő együttes hatása mégis elindíthatja lebontását. (Egy liter sörben 0,4 mg található.)

FONTOS TUDNI!

  • A fogyókúrák súlyos B6-vitamin hiányt idézhetnek elő!
    Fogyókúrázás során fordítsunk különös figyelmet a vitaminok és ásványok megfelelő bevitelére.A B6-vitamin segít az energia-felszabadításban. Hiánya idegességet, álmatlanságot, zsíranyagcsere zavart okoz.
  • Bár vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni, tartósan nagy mennyiség (50 mg/testtömeg-kilogramm feletti) bevitele toxikus lehet.
  • A terhesség, a fogamzásgátló tabletták szedése és alkoholizmus esetén a piridoxin-szükséglet megnő
  • Véd a szívinfarktus ellen

Töltse ki Egészségtesztünket!

INGYENES

CSAK 2 percet vesz igénybe a teszt kitöltése, az eredményt emailben küldjük el.