fbpx

B7-vitamin (biotin, H-vitamin)3 perc olvasási idő

2018, Sze 11 | Vitaminok

Egyes fehérjékhez (enzimekhez) kapcsolódva a szénhidrátok és a zsírok anyagcseréjében vesz részt. Fontos szerepet játszik a szervezet cukor felhasználásában, valamint a fehérje-, a szénhidrát- és a zsíranyagcserében, a haj és a köröm egészség megőrzésében. Enyhíti az izomfájdalmat, jó hatású a hajhullás és a kopaszság esetén, egészségesen tartja a bőrt, enyhíti az izomfájdalmat. Nagy adagban hasznos lehet a cukorbetegség ellen, növeli a sejtek inzulin érzékenységét, segíti a vércukorszint szabályozását. Előnyösen hat a cukorbetegség szövődményeként jelentkező idegkárosodás kísérő tüneteinek mérséklésében. Sportolóknak nagyobb az igénye ebből a vitaminból.

Hiánytünetei a következők

Hiány akkor jöhet létre, ha túl sok nyers vagy lágy tojást fogyaszt valaki, mert a nyers tojásfehérje egyik alkotórésze olyan komplexet képez a biotinnal, amely felszívódásra alkalmatlan. A biotinhiány tünetei: bőrgyulladás, izomfájdalom, kimerültség, hajhullás, korai őszülés. Nagyfokú kimerültség, zsíranyagcsere-zavarok, ekcéma alakulhat ki.

Megtalálható:

Halban, májban, vesében. Dió-, és mogyorófélékben. Kitűnő forrás a gabonamagvak héja (teljes kiőrlésű lisztek, gabonapelyhek, barna hántolatlan rizs) árpa. Megtalálható még a hüvelyesekben (bab, borsó és a lencse) Nagy mennyiségű biotin tartalmaznak a szójatermékek, a tej és tejtermékek, a tojássárgája és az élesztő.

Ajánlott napi adag:

0,1-0,3 mg.

ÉS FONTOS TUDNI!

  • A biotin fogyasztása hasznos lehet “frontérzékenységnél”, mert annak tüneteit jó eséllyel csökkentheti!
  • A B7 vitamin hiánya azért alakul ki rendkívül ritkán, mert az egészséges bélflóra is képes előállítani, termelni a szervezet számára. Még egy ok, hogy vigyázzunk bélflóránkra, és minden feltételezhető sérülése (antibiotikum kúra, hasmenés, fogyókúra, betegség) után állítsuk helyre azt, táplálék kiegészítők segítségével!
  • Csökkent nemi vágyat, vagy annak teljes hiányát okozhatja az akut biotin hiány is!