fbpx

INGYENES SZÁLLÍTÁS 25 000 FT FELETT | KEDVEZŐ SZÁLLÍTÁS 15 000 FT FELETT

INGYENES SZÁLLÍTÁS 25 000 FT FELETT | OLCSÓ SZÁLLÍTÁS 15 000 FT FELETT

Cukor – egészségtelenebb, mint hinnénk

Évente 35 kg fehér cukrot eszik egy átlagos magyar ember!

Évek óta hallani, hogy a cukor egészségtelen, végleg kiiktatni az étrendünkből azonban nem könnyű. A feladat majdnem olyan nehéz, mint az alkoholról leszokni az alkoholistáknak. Az elszántság – és főként a kitartás – azonban életmentő is lehet, ha valóban mellőzzük a fogyasztását, s helyette természetes cukorpótlókat használunk.

A 2007-es esztendőt mérföldkőnek tartják a cukorfogyasztás ellen harcoló világmozgalom tagjai, hiszen ekkor jelent meg William Dufty Cukor blues című munkája. A könyv ugyan semmivel nem tartalmazott több információt, mint amelyről a cukor ellenzői már korábban is bőszen kampányoltak, mégis úgy söpört végig a világon, mint a spirituális önfejlesztés területén szintén óriási sikert arató „The Secret – A titok című” film és könyv, amely tartalmilag ugyancsak szegényesebb volt minden azt megelőző hasonló dolgozatnál. Ettől függetlenül a Cukor blues sokkal szélesebb réteghez eljutott, s ezáltal már a témában járatlanabbak is hallhattak arról, miért értelmetlen a túlzott cukorfogyasztás.

Elhízás, anyagcserezavarok, csontritkulás

A finomított cukor gyakori bevitele számos betegség előidézője: elhízás, anyagcserezavarok, csontritkulás, s természetesen a cukorbetegség. Kevesen tudják továbbá, hogy a ráksejtek cukorral táplálkoznak, vagyis mindezzel még a rákos daganatokat is hizlaljuk. Egy felmérés szerint a magyarok naponta átlagosan 10 deka cukrot fogyasztanak, ami évente fejenként 35 kilogrammot tesz ki! Vérlázítóan magas adat ez, hiszen ennek csak a tizede lenne ideális az egészséges élethez.

Napi 10 deka cukor rendkívül kedvezőtlenül befolyásolja az immunrendszer működését. Kutatók szerint szervezetünk védekezőképessége és a cukorfogyasztás között összefüggés van. Éppen ezért már napi 100 gramm fehér cukor elfogyasztása esetén is nagyjából 40 százalékkal csökken a szervezet ellenálló-képessége. Nem beszélve arról, hogy a fölösleges cukor egy idő után a májban zsírrá alakul.

Mesterséges édesítők helyett természetes cukorpótlók!

Mivel helyettesítsük hát a fehér cukrot?

A hiedelmekkel ellentétben semmiképpen sem mesterséges édesítőszerekkel. A különböző márkanevekkel ellátott édesítők szinte kivétel nélkül az aspartám (aspartame) nevű kémiai anyagból állítják elő. Abból az anyagból, ami korábban – és ez nem vicc – patkányméreg volt. Az aspartame 3 kémiai anyagból áll: – 40% aspartic sav, – 50% phenylalanine, -10% methanol. Kutatások szerint ezek mindegyike mérgező vagy káros a szervezet számára mint adalékanyag. Ugyanilyen káros adalékanyag a glutamát (glutamate), vagy a szaharin. Kémiailag egyiknek sincs közös vonásuk a cukorral, mégis százszorta édesebbek annál. Mivel azonban mindegyiket mesterségesen állítják elő, ezért a természetes konyhában semmi keresnivalójuk nincs.

Szakemberek a természetes cukorpótlókra esküsznek. De mik ezek?

Stevia: Parayuay és Brazília határán húzódó Amambay hegylánc fennsíkján őshonos növény, ami háromszázszor édesebb a mi cukrunknál. Fogyasztása főleg Latin-Amerikában volt elterjedt, hatvan évvel ezelőtt indult – igaz, igen lassú – világkörüli hódító útjára. Nem károsítja a fogakat, ehetik cukorbetegek, nem hizlal, s még antibakteriális hatása is van! Javítja a glükóztoleranciát, Serkenti a máj, a lép és a hasnyálmirigy működését, rendszeresen fogyasztva csökkenti a fáradékonyságot. Segít enyhíteni a dohányosok nikotinéhségét, de más szenvedélybetegeknek is hasznára van. A növény sok C- és A-vitamint, többek között cinket, vasat, magnéziumot tartalmaz.

Bármilyen élelmiszerhez használható sütéshez-főzéshez, de bőrápolásra, sebek kezelésére is kitűnően alkalmas.

Barna cukor: Kizárólag a finomítatlan változatát érdemes keresni, hiszen a finomított verzió ugyanolyan eljárással készül, mint a fehér cukor, csak melasz hozzáadásával. Más a helyzet viszont a finomítatlanokkal, amelyek nem csak ízesítésre használhatóak. Azok ugyanis olyan mély, érdekes ízrétegekkel bírnak, amelyek új dimenzióba repítik a legegyszerűbb édességet is. Egzotikus, füstös, típustól függően enyhén ánizsos ízük különleges fogásokat eredményezhet.

Az itthon is beszerezhető változatok közül a három legnevesebb a nagyobb szemű, világos barna árnyalatú turbinado; a guyana-i Demerera folyóról elnevezett demerara; valamint a Mauritius-on és Barbados-on termelt muscovado. Sötét, barna színüket természetes úton, a cukornádból nyerik, nem tartalmaznak színező- és vegyi anyagot.

Nádcukor: Őshazája Ázsia déli és délkeleti, trópusi vidékein keresendő, mára azonban a világ sok országában termesztik. A növényt virágzás előtt aratják le, mert ilyenkor a legmagasabb a cukortartalma. A feldarabolt nádból nyert nádcukor még tartalmazza a növényben felhalmozódott értékes tápanyagokat, vitaminokat és nyomelemeket. A nádcukornak a fehércukorhoz képest természetesebb, kicsit lágyabb, enyhén karamellás íze van. Használhatjuk süteményekhez, italokhoz, befőzéshez, illetve minden olyan ételhez, amihez eredetileg fehércukrot adtunk volna!

Inulin: Az inulin egyedülálló természetes poliszacharid, amely 95 százalékban tartalmaz fruktózt. Az inulin alkalmazkodóképessége szokatlanul magas, használható például a cukor, a zsír és a fehérliszt helyettesítésére.

Táplálkozási szempontból az oldható rostok egyik fajtája, amelyet általában a probiotikumok közé sorolnak. Kedvezően befolyásolja a bél baktériumflóráját.

Nyírfacukor: Fehér, édes, kristályos szénhidrát. Egy természetes cukorféle, melyet eredetileg a nyírfa kérgének tápanyagokban gazdag rostjaiból vontak ki Finnországban. Megjelenésére és ízére szinte teljesen azonos a hagyományos kristálycukorral, emberi testre gyakorolt élettani hatása viszont épp az ellenkezője. Cukorbetegek, fogyókúrázók, gyermekek, várandós kismamák, Candida diétán lévők egyaránt biztonságosan fogyaszthatják. A szájban lévő baktériumok a nyírfacukrot nem tudják lebontani, így nem termelődik sav a bontási folyamatban. Míg a hagyományos cukor kedvező táptalajt biztosít a baktériumoknak a nyírfacukor hatásmechanizmusa pontosan az ellenkezője akár lefekvés előtt is lehet fogyasztani.

A nyírfacukrot pontosan ugyanúgy kell használni, mint a finomított kristálycukrot. Édesítő ereje a hagyományos cukoréhoz képest 1:1. Mellék¬ és utóíze nincs. Hideg-meleg ételek, italok készítéséhez egyaránt ajánlott. Élesztővel készült ételek, kelt tészták készítésére viszont nem alkalmas. Legnagyobb előnye, hogy 99 százaléka nem szívódik fel a szervezetben.

Xilit: Természetes és biztonságos édesítőszer a cukor és a mesterséges szerek mellékhatásai nélkül. A cukorhoz képest a xilit 40 százalékkal kevesebb kalóriát és 75 százalékkal kevesebb szénhidrátot tartalmaz. A vércukorszintet egyenletesen alacsonyan tartja, a túlevés és az elhízás problémájában is segíthet. Mivel a xilit a szervezetben lassan szívódik fel és alakul át, ezért erősíti a jóllakottság érzését és csökkenti a túlevés veszélyét. Továbbá, mivel a cukornál 40%-kal kevesebb kalóriát tartalmaz, a xilit elősegíti a kalóriabevitel csökkentését, ezen keresztül pedig a fogyást. Mellette lúgosít is, így segít a szervezet savtalanításában. Mivel a cukorhoz hasonlóan viselkedik, oldódik, keveredik, ezért sok esetben felcserélhető azzal. Meleg italok, torták, kekszek vagy egyéb sütemények készítésére használható.

Rizs-, vagy maláta szirup: Bio rizsből készült szirup, cukor és méz helyettesítésére. Édesítésre, keksz, müzli szelet, sütemény, szószok, joghurtok, szója alapú tej és desszert, fagylaltok, szörpök, italok készítésre alkalmas. Tartósítószert, színezéket, adalékanyagokat nem tartalmaz.

Természetes méz: Ez volt az ember első édesítőszere, amely amellett, hogy egészséges táplálék, a közhiedelem szerint gyógyhatással is bír. Illat- és zamatanyagai biológiai és élvezeti szempontból is jelentősek. Nem bizonyított, hogy a növények valamely részében található gyógyhatású anyagok a mézbe is átjutnak, viszont teljesen biztos, hogy a méz fogyasztása étrendünket változatosabbá és egészségesebbé teszi. A természetes méz növeli az erőnlétet, kíméli az emésztőrendszert, és az egész szervezetre nyugtató hatású. Egyike azoknak a ritka táplálékoknak, amelyek természetes állapotukban, minden átdolgozás nélkül kerülnek asztalunkra. Adalékanyagoktól mentes változata szinte mindenre egészségesen használható.

Jó tanács!

Számos élelmiszer csomagolásán olvasható a „cukor hozzáadása nélkül” felirat. Ez az információ azonban csak a szacharózra vonatkozik, így például glükózszirupot vagy ipari fruktózt még mindig tartalmazhat az adott termék! Szakemberek szerint a legjobb, ha semmiféle édesítőből, cukorból nem használunk túl sokat és hagyjuk a természetes ízeket érvényesülni.

Megosztanád cikkünket?

Facebook
Email
WhatsApp
Mentés

Legfrissebb blogbejegyzéseink

Ízületi egészség: mozogj fájdalom nélkül!

Újévi fogadalmak és fogyókúrás csapdák: a glabridin csodája

A probiotikumok ereje a Karácsonyi lakoma után

Kosár