fbpx

INGYENES SZÁLLÍTÁS 25 000 FT FELETT | KEDVEZŐ SZÁLLÍTÁS 15 000 FT FELETT

INGYENES SZÁLLÍTÁS 25 000 FT FELETT | OLCSÓ SZÁLLÍTÁS 15 000 FT FELETT

Idősen is egészségesen!

Az idős kor önmagában nem betegség, és az évek múlásával nem muszáj megöregedni. Ennek megtapasztalásához azonban az önmagunkra való figyelés életprogramját kell elsajátítanunk és életünk végéig követnünk.

Az öregedés folyamata részben genetikailag meghatározott, személyre szabott, egyénenként változik és kombinálódható bizonyos osztályrészül kapott betegségekkel is. Ennek ellenére létezik egészséges megöregedés, melynek lehetősége bizonyos mértékben rajtunk és környezetünkön múlik. Aki ismeri a testi és lelki erő kultúráját, ami a minden téren jellemző mértéktartást, egészséges táplálkozást, testmozgást és lelki békét jelent, annak lehetősége van nagyobb nehézségek nélkül időssé válni.

Folyamatos odafigyeléssel az öregedés „mumusát” elkergethetjük magunk mögül és az idősödés érzését szebbé varázsolhatjuk, de bármit teszünk is, nem szabad azt gondolnunk, hogy az öregedés folyamata elkerülhető, hiszen az a szervezet biológiai alapfolyamatai szerint zajlik, s léteznek olyan tényezők, amik kifejezetten gyorsítják ezt a folyamatot.

Öregedést gyorsító tényezők:

– szenvedélyek
– életörömök túlzott hajszolása
– mértéktelen evés, ivás
– túlságos kényelem
– lelki nehézségek
– stressz
– környezeti ártalmak

A test szava

Az öregedési folyamatban kiemelt szerepük van a szabadgyököknek, melyekről azt érdemes tudni, hogy az anyagcsere folyamán keletkezett agresszív vegyületek. Labilisak, mert egy elektronnal kevesebb vagy több van bennük. Úgy válnak kártékonnyá, hogy a mellettük levő molekulából elragadnak elektront, azaz oxidálják, így azt is labilissá teszik, ami ezáltal hasonlóan fog viselkedni és beindul egy öregedést gyorsító láncreakció.

A mindennapi stressz, a DNS mutációi (a sejtújratermelődésnél bekövetkezett hiba) a helyreállító mechanizmusok lassulása, az immun működés gyengülése, az öngyógyító erő kimerülése szintén meggyorsítják az öregedés folyamatát. Ennek szervezeti szinten is vannak egyértelmű jelei, mint az agy súlyának csökkenése, az idegrostok számának megfogyatkozása, az izomtömeg csökkenése, a kiválasztás rosszabbodása, a látás gyengülése, a szomjúságérzet és az étvágy csökkenése, valamint a test különböző részeinek fájdalma.

Létezik egy mondás miszerint, ha 40 év felett arra ébredsz, hogy nem fáj semmid, kezdj el gyanakodni, hogy meghaltál. Nos ez az érzés, azért nem mindenkit ijeszt meg ennyire, főként akkor, ha időben elkezdett figyelni ízületeinek és csontrendszerének karbantartására.

Belső tartás

Ízületei és csontjai minden embernek vannak. Ebből adódóan téves az az elképzelés, hogy csak az időseket fenyegetik ezekkel kapcsolatos nehézségek. A köztudatban idős korú emberekhez kapcsolódnak az ízületi és csontrend szeri problémák, s való igaz, hogy ezek nagy része –az ízületi kopások, csontritkulás- a kor előrehaladtának függvényében intenzív növekedési görbét mutat. Ám nem kell meg várni, míg ezek az elváltozások már alig elviselhető fájdalomba, vagy súlyos testi deformitásba, mozgáskorlátozottságba torkollanak.

Ehhez azonban fontos időben odafigyelni életmódunkra, apró testi jeleinkre, és szükséges lehet szakember segítségét igénybe venni. Az emberek általában hajlamosak átsiklani testük apró jelzésein. Ilyenek lehetnek, ha leguggolásnál az egyik térdünket kíméljük, és a másikat terheljük, pedikűrözésnél nem tudjuk felhúzni a lábunkat, vagy nehezen tudjuk hátul bekapcsolni a melltartónkat. Jobban feltűnik, ha duzzadnak az ízületek, illetve ha fájdalmat érez az ember, nem beszélve arról, ha teste már látható formai elváltozásokat mutat, vagy az illető mozgása zavaróan korlátozottá válik.

TUDTA?

FÁJDALOM: A fájdalom nem biztos, hogy ízületi kopást jelez, sok esetben tartós statikai helyzetből (például egész napos ülésből) adódik, egy bizonyos izomcsoport túlterhelése miatt. Ám fontos odafigyelni a szervezetnek erre a jelzésére, aminek következménye lehet a majdani kopás.

Öregedés elleni stratégia

Minden fajnak van egy tudományosan kiszámított életidő kapacitása, ami az embernél 120-130 év, eddig élhetnénk. Ám ezt a lehetőséget csak úgy tudjuk kihasználni, ha összetett programot alkalmazunk a társadalomra és az egyénre nézve. A társadalom feladata, hogy szervezett ápolási, gondozási programmal feloldja abból az ellentmondásból adódó problémát, hogy nő a születés kor várható élettartam, ugyanakkor növekszik a középkorúak elhalálozása is.

Tehát gazdasági terhet jelent, hogy egyre többen vannak, akik már nem tudnak dolgozni és egyre kevesebben, akik el tudnák tartani őket. Az kutatók feladata, hogy tovább vizsgálják az öregedést meghosszabbító és megrövidítő tényezőket, hogy a jelenleg tapasztalható folyamat üteme lassítható legyen. Ehhez szükséges a genetikai befolyás-, a hormonműködés-, az immunrendszer működés-, és szabad gyökök szaporodásának vizsgálata. Az egyén szintjén lévő feladat pedig az aktivitásban, a táplálkozásban és a lelki egyensúly megteremtésében rejlik.

Pszichés téren, fontos az elmagányosodás elkerülése. Manapság ritkán élnek együtt generációk és a régebben működő vallási közösségek szerepe is kisebb. Szükség van arra, hogy ezt valamilyen formában, közösségi élettel pótoljuk. A mozgást nem szabad abba hagyni idős korban sem, hanem olyan testmozgást célszerű választani, amit rendszeres bír végezni az ember.

Érdemes kirándulni, mert az egyben élménygazdagodást jelent. Azonban érdemes a mozgást már fiatalabb kórban megelőzésképpen el kezdeni, hogy idősebb éveinkre az izmainkat úgy megerősítsük, hogy azok megfelelően meg tudják az ízületeket és átvegyék a terhelés egy részét az ízületekről és a csontrendszerről. A táplálkozásban pedig fontos a vitaminok és az antioxidánsok (a szabadgyökök oxidáló hatásának ellensúlyozására) bevitele a szervezetbe.

Ebben az segít, ha táplálkozásunk nem válik egysíkúvá és minél színesebb ételeket (piros, sárga, zöld) elsősorban gyümölcsöket és főzeléknövényeket veszünk magunkhoz, mert ezekben öregedést gátló antioxidánsként működő vegyületek vannak. Ezen kívül fontos, hogy pótoljuk szervezetünk kalcium készletet és azokat a hormonokat, melyek az évek előrehaladtával csökkennek a szervezetben.

Megosztanád cikkünket?

Facebook
Email
WhatsApp
Mentés

Legfrissebb blogbejegyzéseink

Halkollagén vagy Marhakollagén? Melyiket válasszuk?

Hogyan küzdd le a tavaszi fáradságot

Ízületi egészség: mozogj fájdalom nélkül!

Kosár