fbpx

INGYENES SZÁLLÍTÁS 25 000 FT FELETT | KEDVEZŐ SZÁLLÍTÁS 15 000 FT FELETT

INGYENES SZÁLLÍTÁS 25 000 FT FELETT | OLCSÓ SZÁLLÍTÁS 15 000 FT FELETT

Ősi gyógymód a tányéron – Ajurvéda

Szeretné, ha ételeivel nem csupán ízlelőbimbóit kényeztetné, hanem a tányérjára kerülő falatokkal az egészségét, testi-lelki harmóniáját is erősítené? A Távol-Keleten már évezredek óta az élelmiszerre, mint gyógyszerre tekintenek. Egy elcsépelt mondás: Nem azért élünk, hogy együnk, hanem azért eszünk, hogy éljünk. Ezzel a mondattal jellemezhető legjobban az indiai ajurvédikus táplálkozás.

A személyre szabott, alkati terápia már a homeopátiában is jelen van. Az ötezer évre visszatekintő ajurvédikus gyógyászat is felismerte, hogy nem mindenkinek használ ugyanaz az étel vagy orvosság. Az ajurvédikus életfilozófia szerint a test, a lélek, az érzékek és a tudat összekapcsolásából születik meg az élet, azaz a tudás. Az ajurvéda erről a tudásról tanít, egyszóval a helyes életvezetés tudománya, amely elsődlegesen az egészség megőrzésével foglalkozik.

Az ajurvédikus tanítások szerint anyagi világunk öt ősanyagből épül fel: ez az éter, a levegő, a tűz, a víz és a föld. A tanítások szerint az emberi testben ez az öt elem összekapcsolódva az öt érzékkel (a hallással, tapintással, látással, ízleléssel és szaglással) és a hozzájuk tartozó érzékszervekkel három fiziológiás rendszert alkot, azaz három működési egység alkotóeleme is. Ez a három rendszer a dósa, amely a test harmonikus működését és az egészséget irányítja; a dhátu, amely a test fenntartásáért felelős; és a mála, ami pedig a test számára szükségtelen méreganyagok kiválasztását végzi.

Tehát az egészségmegőrzéshez, és az egészséges étkezéshez a dósa rendszert kell jobban górcső alá vennünk. Az öt ősanyag ebben a működési egységben három nedvként, alkati típusként jelenik meg. Ezt hívják tridósának.

Az első testi egység az éter és a levegő elemeiből áll, ajurvédikus neve a váta és az energetikai folyamatokért felelős. A második a pitta dósa, amelyet a tűz és víz elemei alkotnak és a metabolikus folyamatokat irányítja. A harmadik kapha dósa néven ismert, a víz és a föld elemeit foglalja magába és a felépítő, azaz az anabolikus folyamatok „főnöke”. Az egészség e három egység harmonikus működésén alapszik.

A dósák a szervezetben kóros, tehát természetellenes és természetes állapotban is léteznek. Ezek összessége határozza meg egészségi állapotunkat. A betegségek oka tehát a testi és lelki harmónia hiánya. Ahhoz, hogy ez helyre billenjen, meg kell határozni, hogy melyik dósa jellemez minket, és melyik az, amelyiknek egyensúlya kibillent.

Személyes alkat

Az Ön személyes alkata, amely az egyéni anyagcsere-képlet, segít meghatározni, hogy az egyes ízek és érzelmek milyen hatással vannak Önre. Ezért van az, hogy az emberek ugyanazt az ételt eszik, de nem pontosan ugyanazoktól a mentális és fizikai hatásoktól szenvednek miatta. Amikor az összes családtag együtt eszik, az étel minden egyént a saját ízlése és érzelmi egyensúlya szerint fog befolyásolni.

Az anyagcsere-képlet neve prakrti, ami természetet is jelent. Alkatunk azokból az anyagcseretendenciákból tevődik össze, amelyek meghatározzák, hogy testünk és elménk ösztönösen hogyan reagálnak a stimulálásra.

Ha ismeri az alkatát, jobban megismerheti a testét és az elméjét. Megtanulja, hogy nem kell bűnösnek éreznie magát azért, mert bizonyos ételeket szeret, vagy olyan tulajdonságai vannak, mint a harag vagy a félelem. Ezeket mind az alkata határozza meg, és az életmód megváltoztatása segíthet abban, hogy kisebb legyen a befolyásuk.

Főbb szempontok

Gyöngyösi Vera, a siófoki Calendula Orvos- Természetgyógyász Keleti-Indiai Terápiás Intézet ajurvédikus szakácsa segítségével összegyűjtöttük azokat a főbb szempontokat, amelyek nélkülözhetetlenek az ajurvédikus táplálkozás során.

Az ajurvédikus étkezés alapja a tápanyagok helyes megválasztása, a menü személyre szabott, testi-lelki harmóniát helyreállító kialakítása. A tanítások szerint az egyes tápanyagoknak a testi folyamatokra gyakorolt hatása teljesen független az elkészítés módjától, azonban vannak ételek, amelyeknél figyelni kell, hogy milyen módszerrel főzzük, pároljuk vagy tároljuk, mert a különböző eljárások miatt a táplálék új tulajdonságokat vehet fel, így eltérő hatást fejthet ki a testi folyamatokra.

Az sem mindegy, hogy miként kombináljuk az ételeket, mert egyes összetételek olyan új tulajdonságot hozhatnak létre, amelyek már károsak a szervezetre, bár külön-külön lehet, hogy szükségünk lenne az ételekre. Az étkezés időpontjára is ajánlatos odafigyelni, mert a megfelelő mennyiségű és minőségű táplálék csak a megfelelő időben fejti ki jótékony hatását. Az ételeket megfelelő sorrendben szabad csak fogyasztani: a gyomor kétnegyedét szilárs, egynegyedét folyékony táplálékkal kell megtölteni, a maradék egynegyedet pedig üresen kell hagyni.

Az ajurvéda szerint a kiegyensúlyozott menü tartalmaz könnyű, száraz, folyékony, hideg és meleg ételeket egyaránt. Ha az egyensúly kibillen és valamelyik dósa csökkenten működik az ételek fizikai tulajdonságainak mennyiségi kombinációjával az egyensúly helyreállítható. Például a Vata-dósa erősítéséért nehezebb, folyékony, meleg ételek ajánlottak.

Hanyagolni kell a száraz, könnyű és hideg ételeket. A Pitta segítéséért a hideg, száraz és nehéz ételek szívesen látottak a tányéron. Míg a Kapha erősítésére könnyű, száraz és meleg ételek fogyasztása javasolt. A különböző ízű ételek elfogyasztásának is van sorrendje: először jön az édes, utána a savanyú, majd a sós, és végül az erős, keserű és fanyar. Lehetőleg mindegyik ízt bele kell kombinálni egyetlen étkezésbe. Az ételek mellé kiegészítő tápanyagok fogyasztását is javasolja az ajurvéda. Ilyen a víz, a tej, egyes zöldségek és gyümölcsök.

Az ajurvédikus táplálkozás 7 alapszabája

Az ajurvéda szerint az étkezés egy szertartás, bár a modern világban az emberek úgy esznek, hogy közben számos más dologra koncentrálnak, nem veszik fel a kapcsolatot az elfogyasztott étellel, és nem figyelnek oda a fogyasztás rítusára, és ezzel ismét felborítják a testi-lelki egyensúlyt. Az alábbi tippeket, akkor is érdemes mindennapi étkezéseinkbe beépíteni, ha nem szeretnénk teljesen az ajurvédikus tanítások szerint enni.

  1. Ne egyen érzelmi indíttatásból: haragból, csüggedtségből, unalomból, csalódásból, hiányérzetből vagy akkor, ha érzelmileg nem stabil.
  2. Étkezés előtt mossa meg a kezét és az arcát!
  3. Kizárólag ülve egyen. Próbáljon meg úgy elhelyezkedni, hogy arca kelet felé, a Nap irányába nézzen.
  4. Csak olyan embernek engedje meg, hogy főzzön, aki szereti magát, mert akkor pozitív rezgésekkel gazdagodik az étel.
  5. Mielőtt enne, csendesítse el elméjét. Erre jó megoldás az ima, vagy egy egyszerű hálaadás az ételért. Tisztelje az ételt, amit fogyaszt.
  6. Mielőtt enne, etessen meg mást is. Ez lehet egy házi kedvenc, de a szomszédot is megkínálhatja a legújabb receptjéből készült finomsággal.
  7. Koncentráljon az evésre. Étkezés közben ne menjen se rádió, se tévé, és a családi vagy baráti beszélgetéseket is hagyja az étkezés utánra.

A harmónia ízei

Az, hogy a test mennyi dósát termel, és ezek milyen arányban vannak jelen, elsősorban attól függ, hogy milyen ízeket fogyasztunk. Az ízeknek jelentős hatásuk van a szervezet egészére. Az ízek is az öt elemből tevődnek össze, épp úgy, mint a dósák, ezért képesek befolyásolni a testi és lelki harmóniát és az egészségi állapotot egyaránt.

Édes

  • Elemei: Földből és vízből áll leginkább
  • Hatása a dósákra: Fokozza a kaphát, de csökkenti a Pittát és a Vatát
  • Jellemzői: Hűsítő, nehéz és olajos. Éhség- és szomjúságcsillapító. Táplálja a testet és vidítja az elmét.
  • Érzelme: Elégedettség, nyugalom.
  • Negatív aspektusa: A túl sok édes íz fogyasztása önelégültséghez, tétlenséghez vezethet.

Savanyú

  • Elemei: Jellemzően föld és tűz.
  • Hatása a dósákra: Növeli a Kaphát és a Pittát, csökkenti a Vatát.
  • Jellemzői: Melegítő, nehéz és olajos. Méregtelenítő és görcsoldó hatású.
  • Érzelme: Önbecsülés, vágy.
  • Negatív aspektusa: Túlzott fogyasztása irigységet, haragot okozhat.

Sós

  • Elemei: Víz és tűz.
  • Hatása a dósákra: Növeli a Kaphát és a Pittát. Csökkenti a Vatát.
  • Jellemzői: Hevítő, nehéz, olajos. Fokozza az életkedvet és az emésztés. Lazítja az izmokat és a szöveteket. Stresszoldó hatású.
  • Érzelme: Öröm.
  • Negatív aspektusa: Túlzásba víve hedonista életszemléletet eredményezhet.

Csípős

  • Elemei: Főleg tűz és levegő.
  • Hatása a dósákra: növeli a Pittát és a Vatát, csökkenti a Kaphát.
  • Jellemzői: Hevítő, könnyű és száraz. Gyulladáscsökkentő hatású, étvágyjavító. Nyitottá tesz.
  • Érzelme: Elégedettség, nyitottság.
  • Negatív aspektusa: Túlzott fogyasztása ingerültséget, álmatlanságot okoz.

Keserű

  • Elemei: Leginkább levegő és éter.
  • Hatása a dósákra: Fokozza a Vatát, csökkenti a Pittát és a Kaphát.
  • Jellemzői: Hűtő, nehéz és száraz. Tisztító hatású, növeli a szerelmi vágyat, segít, hogy szembenézzünk a valósággal.
  • Érzelme: Kiegyensúlyozottság, bizonyosság.
  • Negatív aspektusa: Túlzásba víve szűklátókörűséget, félelmet okoz.

Fanyar

  • Elemei: Jellemzően levegő és föld.
  • Hatása a dósákra: Növeli a Vatát, csökkenti a Pittát és a Kaphát.
  • Jellemzői: Hűsítő, könnyű és száraz. Gyógyít, tisztít, összehúzza a test minden részét. Segít a koncentrációban.
  • Érzelme: Introvertáltság, önbizalom.
  • Negatív aspektusa: Túl nagy mennyiségben aggodalmakhoz, félelmekhez vezethet fogyasztása.

Fűszerezzen az egészségért!

Az ajurvéda szerint a fűszerek és a gyógynövények a természet gyógyító erejének koncentrátumai. Segítenek az emésztésben, megszabadítanak a méreganyagoktól, és lehetővé teszik, hogy az étel teljesen lényünk része legyen. A tanítások szerint ezek a fűszerek segítenek a testnek az ételekben lévő tápanyagok és összetevők sejtekhez, szövetekhez és szervekhez történő eljuttatásában.

Általában főzve fogyaszthatók a növények és a fűszerek, egy kis olíva olajon vagy egy speciális tisztított vajon, a ghín megpirítva a főzés első lépéseként. Csak ezután jöhetnek a hozzávalók. Az olyan friss növényeket, mint a mentát azonban csak tálalás előtt szórják bele az ételbe.

Az ajurvéda az étkezés előtt is ajánl emésztést elősegítő fűszereket. 30 perccel evés előtt egy darab friss gyömbér és citrom fogyasztása ajánlott.

Megengedett a hús?

Az ajurvédikus táplálkozás megengedi a húst, azonban fontos szempontokat kell figyelembe venni fogyasztásakor. A hús a legnehezebben emészthető élelmiszer, ráadásul emésztőrendszerünkben gyorsabban rohad, mint más ételek, ezért több méreganyag (Ama) termelődik az emésztéskor húsfogyasztás esetén.

Az ajurvédikus tanok szerint kevésbé aktív életvitel mellett a húsevés nem az izmokat erősíti, hanem a zsírraktárokat növeli. Emellett a húsos ételek túlhevítik az elmét, felmelegítik a testet. Ezoterikus szemléletek szerint pedig a levágott, leölt állat összes félelme lerakódik testünkben, ha húsát fogyasztjuk, és az állat által átélt erőszak, harag megmérgezi annak életét, aki húst fogyaszt.

Egyensúlyban önmagunkkal

Ha szeretne dósa-típusának megfelelően táplálkozni, vagy megismerni azokat az élelmiszereket, amelyek támogatják az adott típust, táblázatunk segítségével megismerheti, mely ételek segíthetik elérni a testi-lelki egyensúlyt.

Pitta-ételek

Gyümölcsei: alma, avokádó, bogyós gyümölcsök, füge, mangó, sárgadinnye, körte, szilva. gránátalma. (Az édes gyümölcsök kiegyensúlyozzák, a savanyú gyümölcsök rontják).

Zöldségei: articsóka, spárga, paprika, brokkoli, uborka, karfiol, zeller, zöldbab, burgonya, cukkini. ( Az édes és a keserű zöldségek kiegyensúlyozzák).

Magvak: árpa, basmati rizs, fehér rizs, zab

Hüvelyesek és csonthéjasok: vörösbab, szója bab, tofu, csicseriborsó, kókusz, tökmag.

Hús: csirke, pulyka, tojásfehérje, vadvízi hal, rák.

Fűszerek: juharszirup, árpaszirup, borsmenta, sáfrány, kömény.

Tejtermékek: vaj, túró, tehéntej, kecsketej.

Kapha-ételek

Gyümölcsei: őszibarack, cseresznye, áfonya, szárított füge, körte, mazsola.

Zöldségei: spárga, retek, kelbimbó, káposzta, répa, zeller, gomba, spenót, petrezselyem.

Magvak: kukorica, amaránt, zab, barna rizs, basmati rizs, fehér rizs

Hüvelyesek és csonthéjasok: lenmag, tökmag, napraforgó mag, fehérbab, vöröslencse

Hús: csirkecomb, tojás.

Fűszerek: ánizs, bors, kardamom, gyömbér, kömény, fokhagyma, menta, mustármag, szerecsendió, oregánó, kakukkfű.

Tejtermékek: higított joghurt, kecske tej, ghí.

Vata-ételek

Gyümölcsei: sárgabarack, avokádó, banán, datolya, friss füge, szőlő, kivi, citrom, mangó, narancs, papaya, ananász. A szárított gyümölcs kibillenti az egyensúlyából.

Zöldségei: articsóka, spárga, retek, répa, uborka, zöldbab, olíva, hagyma, burgonya, cukkini – leginkább főzve.

Magvak: zab, rizs, vadrizs.

Hüvelyesek és csonthéjasok: mandula, fekete lencse, kesudió, mogyoró, pisztácia, tökmag, szezám mag, szójatej, szója sajt, tofu.

Hús: csirke, pulyka, kacsa, tojás, vadvízi hal, tengergyümölcsei.

Fűszerek: méz, csillagánizs, feketebors, kamilla, fahéj, kömény, kapor, gyömbér, mustár, szerecsendió, oregánó, vanília, tárkony.

Tejtermékek: vaj, tehéntej, sajt, joghurt – mértékkel.

Tiltott ételek

A hús mellett, amely bár nem tiltott, de nem is preferált, a szárított zöldségek és húsok, a melasz, a sajt, a nem bio-joghurt és bármilyen étel, amely túl forró, vagy túl hideg tiltott gyümölcs az ajurvédikus konyhában. A jógiknak még a hagyma és fokhagyma fogyasztása sem volt megengedve, mert megszilárdítják a testtudatot.

Megosztanád cikkünket?

Facebook
Email
WhatsApp
Mentés

Legfrissebb blogbejegyzéseink

10 tipp a menopauza tüneteinek leküzdésére

Yam gyökér: természetes szuperélelmiszer a női egészség szolgálatában

A kőtörő fű titkai: hogyan segíthet ez a csodanövény a vesekövek és egyéb betegségek ellen

Kosár